Sabtu, April 25, 2020

Pengalaman Fenomena Gerhana Matahari Anulus

———

Oleh hh (Sabtu, April 25, 2020)



Pada 23 Disember 2019 (Khamis), telah berlaku suatu fenomena yang jarang berlaku di Malaysia iaitu Gerhana Matahari Anulus. Gerhana Matahari Anulus ataupun 'cincin' hanya boleh dilihat secara tepat di Tanjung Piai, Johor dan di Serian, Sarawak sahaja atau kawasan sekitarnya. Bagi kawasan-kawasan lain di Malaysia hanya dapat menyaksikan Fasa Gerhana Matahari Separa sahaja. Oleh itu, disebabkan sy duduk selangor, kami(rakan) pun merancanglah untuk pergi ke tanjung piai, johor bagi menyaksikan fenomena tersebut.

Image

Tempoh gerhana berlaku di Tanjung Piai adalah pada pukul 1.21 tengah hari hingga 1.23 tengah hari. Gerhana Matahari Anulus berlaku selama 2 minit sahaja.. Jadi rugilah bagi siapa yang tidak menyaksikan gerhana pada masa tersebut.

Image

Gerhana Matahari Anulus berlaku apabila Matahari dan Bulan betul-betul sebaris dan hanya boleh dilihat apabila seseorang berada di dalam kawasan autumbra. Autumbra dari bahasa Latin iaitu 'Ante' yang bermaksud 'Sebelum', adalah kawasan di mana sumber cahaya(matahari) mempunyai diameter yang lebih besar daripada objek(bulan). Oleh itu gerhana yang terhasil adalah seakan-akan cincin. Gerhana matahari anulus bergantung pada jarak Bulan dari Bumi. Semakin besar jarak, semakin besarlah antumbra.

Gerhana matahari pengaruhi perilaku haiwan - Kalau korang nak tahu, ketika saya di tanjung piai. Kami ternampak seekor ular yang sedang melingkar di dahan pokok. Berdasarkan pemerhatian, ular itu hanya bergerak sekali sekala sahaja sebelum waktu kemuncaknya gerhana..


Ketika itu langit mula mendung, seakan-akan waktu maghrib. Hal ini kerana ular amatlah sensitif terhadap perubahan alam..

Khutbah & Solat Sunat Gerhana Matahari - Mula sahaja fasa gerhana matahari, kami terus menunaikan solat sunat gerhana matahari.

Diriwayatkan di dalam Sahih Muslim daripada Jabir bin Abdullah RA:
فَإِذَا رَأَيْتُمْ شَيْئًا مِنْ ذَلِكَ فَصَلُّوا حَتَّى تَنْجَلِيَ
Maksudnya: Jika kalian melihat sesuatu dari itu (gerhana) maka solatlah sehingga bercahaya kembali.
Riwayat Muslim (904)
Setelah selesai solat, kami diberikan khutbah gerhana matahari. Boleh rujuk video yang saya muat naik untuk mendengar khutbah rare tersebut :

Itulah perkongsiaan ringkas saya tentang gerhana matahari anulus. Maaf jika ada kekurangan dalam saya menyampaikan ilmu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan