Ahad, Mei 10, 2020

Sejarah Model Sistem Suria : Geosentrik & Heliosentrik

———

Oleh hh (Ahad, Mei 10, 2020)


Perkembangan Sejarah Model Sistem Suria (Berikut adalah penerangan mudah hendaknya berkenaan sejarah model sistem suria) :

Teori Model Geosentrik (Geocentric Model)
 
Dalam astronomi, model geosentrik atau dikenali sebagai geosentrism adalah istilah astronomi yang menggambarkan alam semesta dengan bumi sebagai pusatnya. Model geosentrik adalah gambaran utama alam dalam banyak peradaban kuno, seperti Aristotle di Yunani klasik dan Ptolemy di Mesir Rom.

Model awal sistem suria(Model Geosentrik) adalah berdasarkan falsafah dan agama. Ahli falsafah menghabiskan masa mereka untuk membincangkan dan membahaskan bagaimana alam semesta kelihatan. Kita mesti ingat: Ahli falsafah tidak mempunyai teknologi yang kita miliki sekarang. Asal dan penempatan Bumi sangat berakar pada agama. Model geosentrik ini diterima sehingga abad ke-16.

Claudius Ptolemy dilahirkan pada tahun 100M di Alexandria, Mesir dan meninggal pada tahun 170M di tempat kelahirannya. Ptolemy ini membuat kira-kira dalam konsep geometri untuk mengenal pasti kedudukan matahari, bulan dan planet-planet lain. Ptolemy adalah yang bertanggungjawab dalam membina model geosentriknya ("Sistem Ptolemaic") berdasarkan ajaran Aristotle iaitu bumi sebagai pusat sistem suria dan planet-planet beredar mengelilingi bumi. Beliau diadaptasi dan memperbaiki model geosentrik Hipparchus untuk menjelaskan perbezaan yang didapati oleh pemerhatian yang lebih baik.


Ciri-ciri model Geosentrik
  • "Geo" membawa maksud Bumi.
  • "Sentrik(Centric)" bermaksud pusat.
  • Bumi berada pada pusat sistem suria.
  • Susunan planet & bintang dari Bumi ke luar adalah: Bulan, Utarid, Zuhrah, Matahari, Marikh, Musytari, Zuhal, dan bintang-bintang.
  • Bumi dalam keadaan pegun dan semua objek seperti bulan, Matahari dan planet lain mengelilingi bumi dalam orbit yang membulat.
  • Berdasarkan pseudosains
Nota kaki :
Pseudosains terdiri daripada pernyataan, kepercayaan, atau amalan yang didakwa sebagai saintifik dan fakta tetapi tidak sesuai dengan kaedah saintifik.


Teori Model Heliosentrik (Heliocentric Model)

Dalam astronomi, heliosentrisme ataupun heliosentrik adalah model astronomi yang mana bumi dan planet lain mengelilingi matahari yang berada pada pusat sistem suria. Dalam sejarah, heliosentrisme bertentangan dengan geosentrisme yang menempatkan Bumi di pusat sistem suria. Ketika abad ke-16 Nicolaus Copernicus membangunkan model baru sistem suria(Heliosentrik) dalam sebuah buku, De Revolutionibus.

Nicolaus Copernicus mempunyai hubungan seumur hidup dengan gereja. Gereja tidak langsung melihat modelnya sebagai radikal. Modelnya hanyalah hipotesis. Ia lebih mudah secara matematik dan lebih mudah digunakan. Bukunya "De Revolutionibus" tidak dilarang oleh gereja sehingga 73 tahun selepas penerbitan. Ia dilarang pada tahun 1616M setelah berita Galileo semakin hampir.

Copernicus mencadangkan model heliosentrik (berpusat pada matahari) untuk alam semesta.


Ciri-ciri model Heliosentrik(Lama)
  • "Helio" membawa maksud Matahari.
  • "Sentrik(Centric)" bermaksud pusat.
  • Susunan planet-planet dari Matahari ke luar adalah: Utarid, Zuhrah, Bumi, Marikh, Musytari, Zuhal dan bintang-bintang.
  • Bumi berputar pada paksinya dan beredar mengelilingi matahari dalam orbit yang membulat.
  • Terbukti menggunakan data matematik oleh Copernicus.
Pada abad berikutnya, model tersebut diperluaskan oleh Johannes Kepler. Johannes Kepler lahir pada tahun 1571M di Jerman dan meninggal dunia pada tahun 1630M. Kepler adalah orang pertama yang mengaitkan fizik dengan astronomi. Semasa zaman Kepler, mencampurkan astronomi dengan fizik merupakan sesuatu yang radikal dan dianggap bidaah. Usaha Kepler dalam menyatukan fizik dan astronomi dikritik ramai orang antaranya Johannes Praetorius dan gurunya sendiri, Michael Maestlin.Tiada prinsip dan hukum fizik yang pernah dibangunkan, semuanya dilihat berdasarkan dari sudut matematik sahaja.

Kepler mengubah suai model Heliosentrik dengan Matahari pada titik fokus sepunya pada orbit elips planet mengikut Hukum Kepler. Semasa zaman Kepler, saintis baru menjumpai enam planet.

Sedikit Info : Pada tahun 1610M, Kepler mendapat khabar tentang penciptaan teleskop Galileo. Kepler pernah merayu kepada Galileo untuk memberikannya satu teleskop tetapi Galileo tidak memberi balasan sebabnya teleskop-teleskopnya sudah diberi kepada para pembesar Itali untuk kepentingan politik. Tiada satu pun yang ditinggalkan untuk Kepler. Akhirnya Kepler menghasilkan teleskopnya sendiri pada tahun 1611M. Teleskop tersebut diberi nama "Teleskop Keplerian". Ia adalah penambahbaikan pada reka bentuk Galileo. Ia menggunakan kanta cembung sebagai cermin mata dan bukannya kanta cekung Galileo.

Model Heliosentrik yang dikemaskini menggunakan Hukum Kepler

Ciri-ciri model Heliosentrik(Semasa)
  • Susunan planet-planet dari Matahari ke luar adalah: Utarid, Zuhrah, Bumi, Marikh, Musytari, Zuhal, Uranus, Neptun dan bintang-bintang.
  • Semua objek di sistem suria kita mengorbit mengelilingi matahari atau planet. Dulu, orbit-orbit ini adalah lingkaran yang sempurna(membulat). Namun, sejak itu ditunjukkan bahawa orbit objek-objek ini berbentuk elips.
  • Planet berputar mengelilingi matahari.
  • Dalam orbit jenis ini, planet-planet bergerak mengelilingi matahari dalam bentuk elips(Bentuk bulat bujur, seakan-akan bujur telur).
  • Daya graviti adalah menyebabkan planet mengelilingi matahari.
  • Bulan berputar mengelilingi planet.
  • Bulan juga bergerak mengelilingi planet dengan bentuk elips.
  • Hukum-hukum Kepler bersifat empirikal iaitu berdasarkan data eksperimen. Kemudian, Issac Newton berjaya membuktikan secara teori.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan