Jumaat, Februari 23, 2024

Hipotesis Neutrino dan penyelesaian terhadap teori Pereputan Beta

———

Oleh hh (Jumaat, Februari 23, 2024)

Selama berabad-abad, sifat pereputan beta membingungkan saintis. Pemerhatian ketidakseimbangan tenaga dalam nukleus pereputan beta membawa kepada hipotesis terobosan neutrino, yang dicadangkan oleh Wolfgang Pauli pada tahun 1930. Terdapat zarah aneh yang tidak mempunyai jisim atau cas pada mulanya. Ia mengambil tenaga dan momentum yang seolah-olah hilang. Ini menyelesaikan masalah melanggar hukum keabadian.


Teori pereputan beta mempostulatkan perubahan neutron dalam nukleus kepada proton, elektron (zarah beta), dan neutrino. Proses ini mengubah nombor atom nukleus, menerangkan transformasi radioaktif yang diperhatikan. Hipotesis neutrino adalah asas fizik nuklear, kemudian disahkan oleh pengesanan neutrino pada tahun 1956.

Namun terdapat lebih banyak lanjutan daripada ini. Para saintis mendapati bahawa terdapat pelbagai jenis neutrino, yang bermaksud bahawa nukleus mempunyai interaksi yang lebih rumit. Model Piawai fizik zarah dengan kemas termasuk neutrino, memberikan jisim dan jenis yang berbeza. Penyelidikan semasa terus mengkaji ciri-ciri mereka, mempelajari lebih lanjut tentang daya asas alam semesta dan mungkin mencari fizik baharu yang tidak dijelaskan oleh Model Piawai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan