Khamis, Mac 07, 2024

Pendekatan sistem tutorial pada peringkat Universiti & kritikan dalam pendikarian prasiswazah

———

Oleh hh (Khamis, Mac 07, 2024)

Tutorial merupakan sesi perjumpaan mingguan pelajar dengan tutor (yang terdiri daripada pensyarah), di mana pelajar dijangka bercakap secara mendalam tentang idea dan pendapat berkaitan dengan bacaan atau masalah (latihan/tugasan) minggu itu.

Menurut Universiti Oxford (yang juga pengamal sistem ini), tutorial merupakan cara yang berkesan untuk meneroka idea dan mendapatkan perspektif baharu. Ia berupaya membangunkan keupayaan pelajar untuk berfikir sendiri yakni kemahiran penting untuk kejayaan akademik.

Secara jelasnya, konsep tutorial lebih kurang seperti kelas. Namun, agendanya lebih menekankan sesi dua hala dalam perbincangan terhadap suatu topik atau masalah.

Kesan baik sistem tutorial terhadap prestasi pelajar
  • Pembelajaran Lebih Dalam: Tutorial, seperti yang anda nyatakan, menggalakkan perbincangan dan penerokaan idea. Ini boleh membawa kepada pemahaman yang lebih mendalam tentang bahan berbanding dengan kuliah tradisional.
  • Pemikiran Kritis & Komunikasi: Sesi tutorial memerlukan penyertaan aktif, memupuk pemikiran kritis dan kemahiran komunikasi. Ini adalah aset berharga untuk kejayaan universiti dan seterusnya.
  • Sokongan Peribadi: Tutor boleh menangani keperluan pelajar individu dan jurang pembelajaran, memberikan sokongan peribadi yang mungkin tidak dapat dilakukan dalam kuliah besar.
  • Peningkatan Motivasi & Penglibatan: Sifat interaktif tutorial boleh meningkatkan motivasi dan penglibatan pelajar dengan bahan pelajaran.

Kesan sistem tutorial terhadap pensyarah
  • Beban tugasan yang meningkat: Tutorial memerlukan masa persediaan tambahan untuk tutor membimbing perbincangan dan menangani soalan pelajar.
  • Kualiti Pengajaran yang Lebih Baik: Walau bagaimanapun, pelaburan dalam masa ini boleh membawa kepada peningkatan kualiti pengajaran secara keseluruhan, terutamanya untuk mata pelajaran yang kompleks.
  • Anjakan Positif: Tutorial boleh mengalihkan tumpuan daripada bersyarah kepada memudahkan perbincangan, yang boleh menjadi pengalaman yang menggembirakan bagi sesetengah pensyarah.

Keputusan dari Matrikulasi
Sistem tutorial sedia ada program Matrikulasi berfungsi sebagai contoh yang baik. Saya merupakan bekas sistem ini. Seperti yang diamalkan oleh matrikulasi,
  • Intervensi Awal: Tutor (Pensyarah) boleh mengenal pasti dan menangani kesukaran pelajar lebih awal sebelum mereka bergelut dengan masalah yang lebih besar.
  • Penilaian Formatif: Kuiz yang ditadbir semasa tutorial boleh memberikan maklum balas yang berharga bagi pelajar dan juga pensyarah.
  • Penyelesaian Masalah:Tutor dapat memantau kefahaman pelajar dengan teliti dan membantu pelajar dengan sebarang masalah dengan tugasan/kuiz pada peringkat awal.
-
Melalui sistem tutorial ini, ia banyak membantu pelajar yang tidak kemampuan untuk memahami secara kuliah dengan baik. Dan memberi sedikit penekanan kepada pelajar untuk beribadinya berkonsultasi dengan Tutor. Akhirnya ini, dapatlah kita lihat rata-rata pelajar matrikulasi ini mendapat keputusan yang baik dan cemerlang tanpa menafikan sistem tutorial ini telah membantu kebanyakan pelajar termasuk diri saya sendiri.

Walaupun sistem tutorial ini seakan-akan menyuap pelajar, saya menjangkalkan kenyataan ini. Sebahagian pelajar bukan tidak mahu berjumpa dengan pensyarah, namun disebabkan kekangan dan kesukaran dalam perjumpaan itu menyukarkan pelajar untuk berjanji temu. Lalu, mengambil jalan mudah untuk mencari sumber rujukan yang lain. Hilanglah minat pelajar terhadap pensyarah, timbul satu naratif baru,

"Jika ia dapat menyelesaikan masalah/tugasan/kefahaman tanpa bantuan pensyarah, maka apa keperluannya pensyarah?"

Ini adalah satu kritikan terhadap budaya pendidikan prasiswazah yang berdikari dengan dirinya sendiri. Pelajar bukanlah tidak tahu untuk berdikari sendiri, mereka bahkan boleh hidup pada ceruk peruk sekitar universiti itu. Namun, pelajar perlukan panduan sebagaimana perantau memerlukan peta untuk mengembara. Pengembaraan itu dilaksanakan seorang, namun ia perlu dibimbing oleh orang yang berpengalaman. Dengan adanya sistem tutorial, ia memberi peta kepada pelajar terhadap jalan yang perlu ia tuju. Dan biarlah ia berjalan kemana ia mahu tuju.

Saya kira masih ada harapan untuk melahirkan mahasiswa yang berkualiti dari segi kefahaman terhadap apa yang mereka pelajari selain mengejar gred semata-mata. Mahasiswa adalah pemimpin masa depan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan