Rabu, Mei 15, 2024

Lawatan Muzium Automobil Nasional

———

Oleh hh (Rabu, Mei 15, 2024)


Perancangan yang tidak terancang
Cuti pertengahan semester telah pun tiba. Lazimnya, saya tidak akan pulang ke kampung halaman kerana tempoh cuti yang begitu singkat, hanya seminggu sahaja. Kos tambang bagi perjalanan sehala dari Pulau Pinang ke Sepang, Selangor, sama ada menaiki bas atau kapal terbang, adalah sekitar RM40 (minimum). Jika dijumlahkan untuk perjalanan pergi dan balik, kos boleh mencecah lebih daripada RM80. Andaikan RM80 ini saya bahagikan kepada 7 hari, maka perbelanjaan harian saya adalah kira-kira RM11+. Ini bermakna, setiap hari saya berada di rumah, saya menghabiskan sebanyak RM11+ sehari tanpa melakukan apa-apa.

Namun, rindunya tidak terhalang. Membuak-buak rasa hendak pulang. Itu lebih berharga daripada nilai wang ringgit yang saya perhitungkan selama ini (walau tempoh saya di sini hanya seminggu).

Litar Antarabangsa Sepang di Malaysia sudah sebati dengan daerah Sepang. Borak sahaja tentang daerah Sepang, pasti yang terlintas di fikiran adalah Litar F1 itu sendiri, atau mungkin lapangan terbang antarabangsa (baca: KLIA) yang sangat berhampiran antara satu sama lain. Tidak jauh terkukur juga jaraknya dengan kampung halaman saya.

Bertemu semula dengan sahabat lama ketika waktu sekolah dahulu. Temunya juga kebetulan. Borak kami tidak kosong, mesti ada topik bermanfaat yang kami bawa. Automobil. Bermula dengan motorsikal, sehingga melarut kepada Litar Antarabangsa Sepang. Membangkitkan semula topik yang pernah hangat, F1 tidak lagi akan berlayar di litar tersebut. Bagusnya sahabat saya ini seorang pekerja sambilan di litar tersebut. Tahulah ia selok-belok kawasan itu.

Ada satu perbincangan yang membuka hati saya, katanya, "Di sana ada sebuah muzium."

Walaupun saya telah lama menetap di Sepang, mungkin kerana kejahilan saya yang hidup dalam tempurung atau kurangnya hebahan tentang muzium tersebut, saya tidak mengetahuinya. Namun demikian, dengan berkat kelapangan masa yang ada, kami segera merancang untuk pergi.

Kawasan hadapan Litar Antarabangsa Sepang

Sebelum hendak memasuki muzium tersebut perlu
menulis butiran di buku log dan mendapatkan lanyard visitor.

Bufori: Kereta buatan tangan tempatan Malaysia


Kereta dalam gambar ini adalah model Bufori La Joya, yang merupakan salah satu model terkenal keluaran Bufori. Bufori La Joya mempunyai reka bentuk yang diilhamkan oleh kereta-kereta klasik dari era 1930-an, tetapi dilengkapi dengan teknologi dan kemudahan terkini. La Joya dikenali kerana ciri-ciri mewah seperti bahan dalaman berkualiti tinggi, sistem navigasi canggih, dan enjin yang berkuasa.

Pada awalnya saya sedikit keliru kerana info yang dipaparkan adalah Bufori MKII bukannya Bufori MKIII (La Joya). Jadi tidak seberapa sedar akan kekhilafan tersebut.

Haa, ini barulah Bufori MKII. Namun berada di tingkat atas.


Terdapat juga kereta Austin Healey, jenama British.


The Legends Kenari




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan