Sabtu, April 15, 2023

Asterisme dan Buruj

———

Oleh hh (Sabtu, April 15, 2023)

Buruj dan asterisme sangat berkait rapat dalam bidang astronomi, kedua-duanya merujuk kepada kumpulan/gugusan bintang yang dilihat dari Bumi. Namun, terdapat perbezaan antara keduanya.

Buruj merujuk kepada satu set kumpulan bintang yang membentuk corak tertentu dan telah dikenalpasti secara rasmi oleh International Astronomical Union (IAU).


Asterisme merujuk kepada kumpulan bintang yang lebih ringkas dan tidak mempunyai status rasmi sebagai buruj. Asterisme boleh menjadi sebahagian daripada satu atau lebih buruj.

Disebabkan ia mempunyai bentuk yang ringkas, asterisme sering digunakan sebagai panduan untuk membantu orang mencari dan mengenal pasti buruj di langit malam.

Asterisme biasanya mudah dikenal pasti oleh mata manusia (dengan keamatan cahaya bintang yang terang), ia dapat menjadi titik rujukan yang berguna untuk mencari dan mengenal pasti buruj yang lebih besar dan kompleks. Dengan menggunakan asterisme sebagai panduan, orang dapat mempelajari dan mengecam buruj dengan lebih mudah dan efektif.

Contohnya, teko (teapot) merupakan salah satu contoh asterisme yang terdapat dalam buruj Sagittarius. Asterisme teko ini dapat digunakan sebagai panduan untuk mengenal pasti buruj Sagittarius, yang menandakan arah di langit kita ke pusat galaksi Bima Sakti.

๐’๐ฎ๐ฆ๐›๐ž๐ซ ๐‘๐ฎ๐ฃ๐ฎ๐ค๐š๐ง :
[1] https://www.skyatnightmagazine.com/advice/constellations-asterisms-what-difference/

[2] https://earthsky.org/favorite-star-patterns/teapot-of-sagittarius-points-to-galactic-center/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan