Sabtu, April 08, 2023

Saintis juga perlu berehat! Ibrah Tesla dan Sir William

———

Oleh hh (Sabtu, April 08, 2023)

Semasa kuliah Nikola Tesla di Royal Instritution di kota London, beliau menjalin persahabatan rapat dengan Sir William Crookes, seorang saintis British yang hadir semasa kuliah. Sehari selepas kuliah, Crookes menghulurkan jemputan kepada Tesla untuk melawat makmalnya di mana Tesla menunjukkan cara membina Tesla Coils sendirinya. Mereka makan malam bersama pada petang itu dan terlibat dalam perbincangan yang meliputi pelbagai subjek, termasuk penyelidikan masing-masing, kepentingan elektrik pada masa hadapan, metafizik, agama, dan beberapa eksperimen Crookes yang melibatkan telepati mental, spiritualisme, dan levitasi manusia. Crookes melihat kesihatan Tesla yang lemah akibat terlalu banyak bekerja, dan selepas pemergian Tesla, Crookes menulis surat ini kepadanya,

"My dear Tesla,

You are a true prophet. I have finished my new coil, and it does not do so well as the little one you made for me. I fear it is too large. I have fitted it with two sets of Levden jars; six quart jars on each side, but the spark is not long or thick, and there is scarcely any brush to be seen. The phosphorescence through my body when I hold one terminal is decidedly inferior to that given with the little one. I am actuating it only with the ordinary make and break of the large coil, as the alternator is not yet here, I do not think I have made any mistake in the winding of the coil, as your coil does just the same as mine.

I hope you will get away to the mountains of your native land as soon as you can. You are suffering from over work, and if you do not take care of yourself you will break down. Don't answer this letter or see any one but take the first train. I am thinking of doing so myself, but I am only thinking of going as far as Hastings.

With our united kindest regards,

Believe me,
very sincerely yours,
William Crookes."

Setelah Tesla menerima surat ini, beliau pun berbalas,

"To my illustrious friend Sir William Crookes of whom I always think and whose kind letters I never answer!

Nikola Tesla

(June 17, 1901.)
"


Daripada surat itu, dilihat bahawa William Crookes mempunyai hubungan yang mesra dan membina dengan Tesla. Beliau menunjukkan kebimbangan terhadap kesihatan Tesla, lalu menggesanya untuk berehat dan mencadangkan supaya dia pergi ke pergunungan tanah asalnya. Crookes juga mengakui kepakaran Tesla dan memujinya sebagai "true prophet". Selain itu, dia berkongsi butiran teknikal tentang gegelungnya dengan Tesla dan mendapatkan inputnya. Surat tersebut menunjukkan bahawa Crookes adalah rakan yang menghormati dan mengambil berat kepada Tesla.

Satu ibrah yang kita boleh ambil daripada surat ini ialah kepentingan menjaga diri. Sir William Crookes menyatakan kebimbangan terhadap kesihatan Tesla, mengakui bahawa beliau terlalu banyak bekerja dan menggesanya untuk berehat. Ini adalah peringatan bahawa walaupun kita bersemangat (atau terlalu ghairah) dengan kerja kita, kita juga perlu mengutamakan kesejahteraan diri kita untuk mengelakkan keletihan (burnout) dan masalah kesihatan fizikal atau mental kita. Dalam dunia yang serba pantas dan menuntut, mudah untuk mengabaikan penjagaan diri kita, semoga surat daripada Crookes kepada Tesla ini berfungsi sebagai peringatan bahawa menjaga diri kita adalah penting untuk kejayaan dan kebahagiaan jangka panjang kita. Saintis juga perlu berehat!

- hh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan