Sabtu, April 01, 2023

Jelajah masjid Pulau Pinang

———

Oleh hh (Sabtu, April 01, 2023)


Harini berbuka puasa dekat Masjid Al Ittifaq, Sungai Nibong Kecil, Bayan Lepas, Pulau Pinang. Sebelum ni selalu terserempak sahaja masjid ni bila nak pergi kompleks Bukit Jambul. Dari haritu duk fikir macam mana nak masuk masjid ni sebab tak nampak laluan masuk. Tapi ada satu laluan kecil dari belakang masjid dan laluan hadapan (ada perlu pusing sedikit). Apapun fasiliti masjid ini lengkap dan sangat selesa untuk beribadah (sejuk ada pendingin hawa).

Berbeza masjid ini dengan masjid lain adalah masjid ini berbuka dengan minuman dan kurma dahulu, kemudian solat maghrib terus. Habis solat barulah boleh berbuka dengan makanan berat. Saya haritu berbuka di sini dengan nasi kandar kayu (Tudiaaaa!) beserta kuih muih. Dihidang juga air sirap dan nescafe panas.


Bila difikirkan ok juga bila masjid buat solat dahulu baru makan-makan untuk berbuka. Habis makan sahaja boleh tunggu waktu isya' dan buat terawih terus di masjid ini. Masjid ini juga laksanakan solat terawih 8 rakaat dan witir seperti biasa. Apapun memang terbaik masjid ini, dan semoga ibadah kita diterima Allah hendak-Nya.

- hh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan