Khamis, Mac 03, 2022

Baru tahu bezanya Kelinci dan Arnab

———

Oleh hh (Khamis, Mac 03, 2022)


Jarang sebenarnya saya hendak berkongsi perihal haiwan dalam entri blog. Tetapi apa yang saya nak kongsi ini berkenaan satu haiwan bersusur keluarga Leporidae. Jika saya hendak melayari internet, saya kebiasaannya akan menggunakan pelayar web Edge. Selalunya pelayar ini akan paparkan latar belakang bergenre alam semula jadi ketika kita hendak membuka Tab baharu. Namun ada satu Tab ini memaparkan satu gambar berlatarkan haiwan seakan arnab yang menyorok disebalik lalang. Kemudian saya legarkan tetikus pada info gambar tersebut, ternyata yang disebalik lalang itu bukan arnab tetapi kelinci (Hale)! Kemudian, saya terfikir yang selama ini ada beza rupanya kelinci dengan arnab. Bahkan saya tidak perasan pun akan perbezaannya yang ketara. Jika anda perasan, kelinci ini lebih besar berbanding arnab biasa dengan kaki belakang dan telinga yang lebih panjang dengan tanda hitam pada telinganya. Apa yang saya kurang berkenan dengan kelinci ini adalah matanya yang menyeramkan.


Kalau bulu arnab ini kekal warna yang sama sepanjang tahun, kelinci ini pula bezanya bertukar warna daripada coklat atau kelabu pada musim panas kepada putih pada musim sejuk.

Makanan kelinci & arnab
Arnab dan kelinci juga cenderung memakan makanan yang berbeza. Walaupun arnab lebih suka rumput dan sayur-sayuran yang lebih lembut (seperti lobak merah misalnya), kelinci ini lebih suka makan kulit kayu (Bark) dan ranting (Twigs) yang lebih keras.


Cara mereka mengatasi ancaman bahaya
Arnab boleh dijinakkan dan dipelihara sebagai haiwan peliharaan; kelinci akan tetap liar. Ini mencerminkan tingkah laku mereka di hutan liar. Tabiat hidup mereka yang berbeza menjadikan arnab dan kelinci ini mempunyai tindak balas terhadap ancaman bahaya secara berbeza. Arnab lebih suka bersembunyi di bawah tanah. Kelinci pula menggunakan kaki belakangnya yang lebih panjang dan lebih kuat untuk lari daripada bahaya.

- hh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan