Rabu, Ogos 11, 2021

Cara rutin pelajar Cina

———

Oleh hh (Rabu, Ogos 11, 2021)

Betul ke pelajar Cina pandai?

Semasa aku menuntut di matrikulasi, aku ada rakan sebilik seorang bangsa cina. Aku agak kagum kerana kebanyakkan bilik memang pelajar melayu sahaja majoritinya. Tapi bilik aku ada pelajar cina. Pelajar cina bagi aku tidak asing, sebab dari sekolah menengah sudah bergaul dengan mereka. Cuma aku masih tak reti cakap cina keh keh. Nama dia Lew, dari hari pertama aku lihat dia memang serupa budak pandai dan skema. Aku nampak potensi kat situ untuk tanya soalan kalau aku tak faham. Tapi betul ke pelajar cina ni semua pandai belaka? Ya dan tak. Kalau nak kata pelajar cina pandai, pelajar melayu juga ramai yang pandai juga. Tapi kenapa mereka nampak lebih pandai? Sebab mereka rajin. Kita melayu pun ramai pandai, tapi kita tak gunakan secara optimum.

Bukan rajin hadap 24 jam buku

Lew merupakan pelajar yang rajin. Rajin yang aku katakan bukanlah jenis yang akan hadap buku 24 jam tetapi rajin yang aku katakan adalah dia fokus apabila dia hendak buat sesuatu dan menghargai masa yang dia ada. Sepanjang aku perhatikan rutin Lew, kebanyakkan dia menggunakan masa menonton youtube dan berehat. Aku pun tertanya, macam mana dia boleh ada masa lapang sebegitu. Sedangkan matrikulasi merupakan fast track. Maka pembelajarannya agak pantas. Tetapi baru aku tahu, dia jenis fokus melakukan sesuatu dan sangat tertib melakukan rutin. 

Bila dia ada kelas secara dalam talian, dia akan tumpukan perhatian dengan pensyarah dia. Tanpa sebarang gangguan pun atau perbuatan lain selain dari kertas, pen dan telefon untuk dia belajar. Mata melihat pensyarah mengajar, telinga mendengar pensyarah bercakap dan tangan menulis apa yang penting. Kemudian, kalau dia ada tugasan diberi oleh pensyarah dia. Dia akan buat tugasan tersebut tanpa tangguh. Tapi macam mana dia dapat jawab tugasan dengan mudah? Sebab dia dah fokus waktu kelas tadi. Dengan mudah dia siapkan semua soalan dan tugasan. Jadi aku terfikir bahawa, fokus sahaja tidak akan dapat membantu kita memahami sesuatu dengan mudah kerana suatu topik itu baru sahaja diperkenalkan. Jadi macam mana Lew boleh faham dengan mudah? Hal ini kerana dia dah belajar suatu topik kehadapan pensyarah dia mengajar. Oleh itu, dia tiada masalah untuk membuat tugasan melebihi kehendak pensyarah dia minta.

Tuntasnya, dia banyak masa lapang untuk dia berehat atau lakukan aktiviti lain dia. Ini adalah situasi 'win-win'. Dimana kau ada masa lebih dan kau dapat 'catch up' apa yang diajar pensyarah. Tetapi bukan macam aku, kekadang kelas dalam talian pun buat macam-macam. Tanpa memberikan tumpuan penuh pada kelas. Akhirnya, kita terpaksa kejar semula apa yang diajar yang mana ambil masa lebih pula. Cumanya kekurangannya cara Lew, terlalu gopoh melakukan tugasan menyebabkan kita mudah cuai. Aku dapat lihat ini apabila aku hendak menyemak jawapan dengan Lew. Ada juga fasa di mana ia kerap membetulkan jawapannya.

Betul ke pelajar Cina bangun awal?

Ya, dia jenis yang bangun awal. Bahkan bersiap untuk pergi kelas tutorial pada awal pagi walaupun ada beberapa jam lagi untuk kelas bermula. Bagi aku dia jenis yang tidak menyusahkan orang kerana dia selalu datang awal. Dari segi waktu dia waktu keluar dari bilik untuk pergi tutor, memang awal. Cukup untuk dia ambil sarapan pagi dan memanaskan fikirannya.

Tapi ada sebab juga kenapa dia mandi awal untuk bersiap. Dia tak mahu bersesak dengan pelajar lain sewaktu dalam tandas yang mana semua mandi jenis lewat. Benda ni memang aku contohi dia, bahkan aku sendiri memang tergolong di kalangan mandi awal. Apa yang aku tak ikut adalah pakai pakaian formal kemeja terlalu awal untuk ke kelas.

Bila kau pakai baju kemeja terlalu awal, kebarangkalian baju kau akan renyuk sebab terlalu banyak pergerakkan. Bila baju kau renyuk, kau akan nampak selekeh. Oh ya, tapi Lew tu jarang dia gosok baju. Huhu.

P/S: Tak semua pelajar Cina bangun awal ya. Aku ada member Cina lain yang bangun lambat Nauzubillah seakan dia tiada kelas. Aku pun jadi risau dia tak bangun lagi. Cuma petua dia kau kena jadi bijak sahaja, supaya tak kena marah dengan pensyarah sebab masuk kelas lewat.

Pelajar Cina tidur awal?

Rakan sebilik aku Lew tepat sahaja pukul 10 malam dia akan tidur. Apa yang menarik, bila dia tidur dia akan minta kebenaran untuk tutup lampu bilik. Pergh. Bayangkan pada pukul 10 malam bilik orang lain cerah lagi, bilik kami dah malap. Tapi kami langsung tiada masalah, lagipun 1 bilik 4 orang. Dan setiap orang ada lampu belajar masing-masing. Suasana macam ini buat aku lebih fokus ketika belajar dan buat tugasan sebenarnya.

Aku pula jenis yang tidur lambat, sama seperti rakan sebilik aku seorang lagi. Memang burung hantu. Kami pernah berjaga hingga 3/4 pagi. Aku kat kolej mengalami insomnia jangka panjang. Hanya disebabkan aku nak siapkan tugasan yang berlambak. Masa ini aku tak sedar lagi kaedah Lew. Bahkan sebenarnya aku lebih banyak hadap buku berbanding dia kekadang. Tapi dari segi kualiti, dia lebih efisien dalam belajar. Aku banyak main-main ketika belajar menyebabkan aku lambat menyiapkan tugasan. Termasuk menangguh "Assignment".

Cuma aku perhatikan, dia jenis yang tidur awal dan bangun lambat. Maksud aku, kalau kau tidur awal pukul 10 malam, sekurangnya kau bangun pukul 5 pagi untuk 8 jam kitaran tidur. Tapi dia bangun juga pukul 7 pagi. Mungkin kerana dia dah terbiasa, sebab rutin kan.

Apa yang aku boleh contohi dia adalah rutin dia yang tidur awal. Bila kau tidur awal dan dapat tidur yang cukup kau langsung tiada masalah ngantuk pada waktu pagi ke petang. Kira hebat juga teknik dia.

P/S: Tak semua ya pelajar Cina tidur awal, pernah juga member Cina aku tidur lambat nauzubillah belajarnya. Hingga aku sendiri nak tidur, dia belum tidur. Mungkin dia ada ujian esok. Monolog dalaman aku sendiri.

Mendapat kefahaman Optimum

Salah satu akhlak yang aku suka tentang Lew. Dia selalu tanya aku apabila dia tak dapat menjawab suatu soalan. Bukanlah selalu tetapi ada. Walaupun aku sendiri tahu yang dia lebih bijak dari aku. Tetapi sikap dia merendah diri dalam belajar, membuatkan aku hormat dia. Macam yang aku cerita sebelum ini, apabila dia tak dapat jawab sesuatu dalam tugasan dia. Dia akan pergi dekat aku, dan tanya aku sama ada aku dah jawab soalan itu atau belum. Tengoklah kalau aku dapat bantu dia atau tak. Kerapnya aku yang akan tanya soalan kat dia. Kalau kami dua-dua tak dapat jawab walaupun dah berbincang, kami akan tanya pada pensyarah masing-masing pula. Bila kami dah dapat jawapan, kami akan kongsi semula.

Lew boleh bertahan dalam berdebat. Pernah juga argue dengan dia berkenaan suatu topik conservation of energy bagi objek pada spring. Dan beberapa siri lain. Disebabkan aku cenderung dalam bidang fizik, bagi aku fizik kau bukan sahaja untuk terima secara bulat-bulat atau menggunakan matematik secara masuk dalam persamaan tetapi kau juga perlu memahami konsep fizik itu sendiri. Lew juga pernah argue apa gunanya matematik dalam kehidupan. Maksud dia seperti trigonometri, kebarangkalian, pembolehubah rawak dll. Aku nak jawab, tapi takut tersinggung hati dia. Maka aku diam. Bagi aku matematik ini adalah bahasa alam. Untuk kau berkomunikasi dan mengenali alam ialah melalui matematik. Bahkan sebenarnya semua silibus yang berada dalam matematik peringkat matrikulasi adalah yang melibatkan dalam sains. Kalau kau perhatikan setiap topik itu ada bergunanya pada beberapa topik sains yang lain. Sebab itu tidak semua tajuk matematik moden sewaktu sekolah menengah ada dalam silibus matrikulasi.

Terima kasih kerana membaca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan