Rabu, September 28, 2022

Saya tidak makan pujian orang

———

Oleh hh (Rabu, September 28, 2022)


Awal kehidupan saya hanya seorang budak picisan, bertetapanlah fakta itu sehingga sekarang. Saya tidak seperti kebanyakkan rakan persekolahan dahulu yang aktif dalam kurikulum mahupun akademik. Tidak pula menjawat sebarang jawatan penting sewaktu sekolah kerana kurang keyakinan meskipun sudah dipelawa guru berulang kali. Oleh demikian, tiadalah sebarang pencapaian yang hendak dibanggakan apatah lagi hendak menjadi pujian waktu kelak. Kesudahnya saya tidak memakan pujian orang. Dalam diamnya, telah saya bina tembok persimistik terhadap diri. Mungkin itu asbab saya selalu dalam tempurung? Terlalu memikirkan sesuatu buruk akan berlaku.

Namun, kita perlu keluar daripada kelohongan agar tidak menjadi orang-orang yang mundur. Bertekun rajin saya melihat pelajar-pelajar yang berada di luar bandar itu. Lebih menonjol hebat bakat yang dia ada berbanding pelajar di bandar serba berpeluang itu. Atas dasar ingin mengubah nasib keluarga adalah kebanyakan matlamat yang mendorong mereka untuk jadi orang-orang yang hebat. Apa itu orang hebat? Bagi saya, orang yang hebat itu adalah individu yang berjaya mengubah apa yang ada sekitarnya ke arah yang lebih baik dan bukan hanya dirinya sahaja. Setelah beberapa tahun pelajar kampung itu menuntut ilmu, ia kembali ke kampung halaman untuk mengubah tidak sahaja nasib keluarga malah perkampungannya ke arah pembangunan lebih baik. Hidupnya berjasa pada asal tanah, berbakti pada natijah kebangkitannya. Tidak pula saya menolak kekurangan pelajar-pelajar bandar, adapun mereka menjadi golongan elit yang meredah kembali ke dalam perdalaman, untuk ia lakukan kebajikan. Sudut ini juga menjadi pendorong ke atas saya untuk mula menonjolkan diri juga.

Setelahpun saya menonjolkan diri dalam khalayak ramai, adalah perkara kebiasaan ada pujian dan kritikan ke atas diri. Bila Allah menghantarkan puji-pujian ke atas kita, tidak lainlah sebagai ujian. Ada orang kita nampak biasa, tetapi Allah tinggikan darjatnya. Bahkan lebih hebat dari kita, tidaklah dia menunjuk bahkan Allah yang beri petunjuk jika Allah kehendaki. Dengan hasil yang dia dapat, begitu jugalah dengan ujian terhadapnya. Dan tetaplah dia dengan kerendahan diri bahawa segala pujian hanyalah milik Allah SWT. Ada juga orang yang nampak hebat, ditonjolkan dan diceritakan apa yang dia peroleh demi mencapai pujian dan penghormatan orang. Tetapi belum tentu Allah tinggikan darjatnya, apatah lagi redha dengan apa yang dia lakukan. Demikian juga bahawa itu juga suatu ujian. Atas hujahan ini, lebih sukalah saya menerima kritikan yang mendorong saya lebih baik. Kritikan itu mewajarkan kekurangan.

Namun, kritikan itu ada strukturnya sendiri. Ada kritikan yang wajar diambil kira, ada juga selainnya wajar untuk kita mengabaikan. Tidak lain kritikan selain itu adalah kritikan yang tidak berupa kritikan yang sebenar tetapi lebih kepada kehinaan orang. Kehinaan orang zahir daripada mereka yang tidak berpuas hati dengan pencapaian yang kita ada. Ingatlah kehinaan tidak langsung mampu merendahkan darjat seseorang, tindakan itu seakan melempar tahi ke atas mukanya sendiri. Apa ia dapat hanyalah malu dan kehinaan ke atas dirinya sendiri. Lantas demikian ia serba kekurangan dan tidak berganjak.

- hh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan