Rabu, September 20, 2023

Ketepatan & Kecekapan: Pendedahan rahsia gred yang cemerlang

———

Oleh hh (Rabu, September 20, 2023)


Ketepatan (precision) dan kecekapan (efficiency) adalah faktor utama untuk mencapai kejayaan akademik.

Ketepatan dicapai apabila anda memahami konsep dengan mendalam sehingga anda menjadi “pakar” dan dapat menjawab soalan tanpa membuat sebarang kesilapan. Anda menjadi sedar tentang kesilapan anda dan cepat membetulkannya.

Sebaliknya, kecekapan dicapai dengan menghargai masa anda dan menyelesaikan tugasan sekolah sebelum hari sekolah berakhir. Dengan ini, anda memberi tumpuan sepenuhnya pada tugas dengan sungguh-sungguh tanpa sebarang gangguan. Walaupun sedikit, tetapi ia efisien.

Kebanyakan rakan-rakan saya mampu mengisi masa mereka dengan perkara lain tetapi masih berjaya dalam akademik. Ini kerana mereka tekun melakukan latihan atau tugas.

Keindahan kedua-dua kualiti ini adalah mereka saling melengkapi, dan memperbaiki satu akan memudahkan peningkatan yang lain. Dengan berusaha untuk ketepatan dan kecekapan secara serentak, anda boleh mengoptimumkan prestasi akademik anda.

Untuk cemerlang dalam akademik dan mendapatkan gred A, tanyakan diri anda bagaimana anda boleh meningkatkan pemahaman anda tentang subjek dan topik yang anda pelajari. Usahakan untuk menjadi pakar dalam setiap bidang dan membiasakan diri untuk menangkap dan membetulkan kesilapan anda. Selain itu, utamakan pengurusan masa yang efektif dan menyelesaikan tugasan anda dengan segera. Dengan konsisten menerapkan ketepatan dan kecekapan, anda boleh meningkatkan peluang anda untuk mendapatkan gred yang cemerlang.

Ingatlah, ketepatan dan kecekapan berjalan seiringan, dan dengan menanam kedua-duanya, anda boleh membuka potensi akademik anda sepenuhnya.

Jadi tanyakan diri anda, bagaimana anda boleh mendapatkan A?

- hh (11:18PM, 25/3/2023)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan