Rabu, Ogos 30, 2023

Asam garam dalam mengulangi ilmu

———

Oleh hh (Rabu, Ogos 30, 2023)


Kepentingan dalam mengulangi ilmu
Ada seberapa perkara yang baru saya sedar dalam mengulangi suatu ilmu itu yang dahulu kala menjadi kunci pencarian saya. Bahawa konsep pengulangan itulah secara harmoninya akan membuatkan kita lebih memahami dan mengingati ilmu itu dengan sendiri. Kunci kepada hafalan suatu ilmu itu sendiri. Mustahil untuk menghafal suatu ilmu tanpa tabiat yang mengulang.

Pensyarah saya pernah menyatakan keterpaksaannya dalam mengajar suatu topik itu berulang kali agar pelajarnya sentiasa mengingati dan tidak keliru terhadap suatu konsep baharu yang akan dipelajari oleh pelajarnya nanti. Sedar akal saya bahawa dengan mengulangi suatu ilmu itulah kita akan lebih menguasai suatu topik tersebut dengan lebih berkesan. Ya, kepahitannya mengulang itu adalah kebosanan. Dengan sikap ini, bangkitlah satu sangkaan bahawa menuntut dengan pantasnya adalah lebih efisien pada masa kini. Apa benarkah pemikiran ini?

Terburu-buru dalam menuntut ilmu puncha hilang berkahnya
Salah satu tabiat para penuntut ilmu pada masa kini adalah terlalu terburu-buru dalam mempelajari ilmu pengetahuan. Walhal ilmu yang sedia ada tidak lagi dikuasainya lagi bahkan dengan kefahaman yang kukuh. Dunia yang penuh dengan pemesatan ilmu pengetahuan telah mendorong kita untuk bersikap segera dalam melaksanakan sesuatu, begitu juga pengaruhnya pada dasar pemikiran kita. Bahawa bangsa-bangsa yang ketinggalan akan menjadi bangsa yang mundur. Sikap terlalu paranoid pula membawa kepada kepelbagaian silibus-silibus yang tidak sepatutnya menjadi keperluan pelajar masa itu. Beban yang menyeluruh bagi pelajar-pelajar yang baru mengenal abjad dan angka, sudah dipaksa untuk mengarang dan penaakulan. Sesungguhnya, kita dalam kerugiaan yang nyata. Persoalannya di sini, mana kurangnya?

Jika hendak merenung kembali sirah para ulama' terdahulu menuntut ilmu sangatlah jauh daripada sifat terburu-buru. Mereka mengambil masa yang sangat lama dalam menuntut suatu bidang ilmu. Misalnya, Jabir bin Abdullah, pernah melakukan satu siri perjalanan yang jauh selama satu bulan lamanya semata-mata hendak mencari satu hadis. Belum dinyatakan lagi sebilangan banyak yang menulis kitab sehingga bertahun-tahun lamanya. Maka wujudlah satu persoalan bagi pemikir kini, bukankah waktu mereka akan terbuang begitu sahaja? Walhal pada zaman kini, kita mampu memperoleh ilmu dengan mudah dan cepat, sehingga ilmu mampu diperoleh dengan waktu yang singkat dan banyak?

Berjujuranlah saya katakan, apakah ilmu yang kita peroleh pada masa kini mampu diingati dengan sebati? Atau kita terpaksa membuka internet terlebih dahulu barulah kita mengingati ilmu itu? Maka, permasalahan di sini adalah keberkatan ilmu itu sendiri. Ilmu yang diperoleh dengan pengorbanan (tidak kisah masa, tenaga, mahupun yang berbayar) itu lebih sukar untuk kita lupakan dan hilang berbanding ilmu yang diperoleh secara segera yang mudah untuk kita lupa dan hilang dari pengetahuan kita. Sesungguhnya ada disebutkan dalam sebuah kaedah di dalam ilmu Usul Fiqh yang mengatakan,

من استعجل الشيء قبل أوانه عوقب بحرمانه

"Barangsiapa yang terburu-buru terhadap sesuatu sebelum waktunya, maka dia dihukum tidak mendapatkannya" (Syarh Majallatul Ahkam, hlm. 87).

Dalam sebuah analogi. Sebuah pokok yang mengeluarkan hasilnya buah, jika dipetik segera maka tidak terasa samanya dengan buah yang sememangnya telah masak dan empuk. Demikianlah juga dengan ilmu, ilmu yang dituntut dengan tergesa-gesa, hilanglah nikmat berkat ilmunya itu. Kendatipun itulah lekas hilang pula apa yang telah ia baca, tidak pula berkekal lama dalam akal fikirannya.

Ibnu Syihab pernah menasihati muridnya Yunus ibnu Yazid Al Ayli Al Muhaditth. Pada suatu masa Ibnu Syihab berkata kepadanya,

«يَا يُونُسُ! لاَ تُكَابِر ِالعِلْمَ، فَإِنَّ العِلْمَ أَوْدِيَةٌ فَأَيَّهَا أَخَذْتَ فِيهِ قَطَعَ بِكَ قَبْلَ أَنْ تَبْلُغَهُ، وَلَكِنْ خُذْهُ مَعَ الأَيَّامِ وَاللَّيَالِي، وَلاَ تَأْخُذِ العِلْمَ جُمْلَةً، فَإِنَّ مَنْ رَامَ أَخْذَهُ جُمْلَةً ذَهَبَ عَنْهُ جُمْلَةً، وَلَكِنِ الشَّيْءَ بعْدَ الشَّيْءِ مَعَ اللَّيَالِي وَالأَيَّامِ» [«جامع بيان العلم وفضله» لابن عبد البرّ: (431)].

"Wahai Yunus, janganlah kamu sombong di hadapan ilmu. Kerana ilmu itu laksana lembah-lembah. Jika kamu melaluinya sekaligus, kamu akan terhenti sebelum meraihnya. Tetapi laluilah berhari-hari. Janganlah kamu ambil ilmu itu sekaligus, kerana barangsiapa yang mengambil ilmu sekaligus, maka akan hilang darinya sekaligus. Namun ambillah sedikit demi sedikit, bersamaan dengan hari-harimu dan malam-malammu" (Jami' Bayan Al 'Ilm wa Fadhlih, Ibnu Abdilbarr, 431).

Faham benar saya akan keperluan ilmu pada masa kini. Jika hendak melakukan perkara yang sama seperti ulama' terdahulu maka tidak bersesuaian untuk dilaksanakan mengikut arus massa. Oleh demikianlah, pentingnya mengulangi ilmu setelah apa yang dia pelajari meskipun bertahun lamanya ia meninggalkan didikan ilmu tersebut. Misalnya dalam bidang mekanik klasik. Ia adalah satu topik yang wajib dilalui oleh setiap pelajar yang mengambil fizik. Jika ingin berbicarakan soal hukum gerakan newton, ataupun fungsi getaran gelombang, mungkin juga hukum kepler gerakan planet maka ia akan berkait juga dengan soal mekanik. Oleh itu, menuntut ilmu pengetahuan tidak seharusnya dilayan secara monogamis -habis satu fasal kemudian bergerak fasal lain. Sebaliknya ia harus bergerak seiring juga dengan ilmu pengetahuan lain. Namun, dalam tuntutan ini pula wujud satu ujian lain, iaitu sikap. Sikap lumrah dalam menuntut ilmu itu sendiri.

Misbah seorang pensyarah dalam mengajar
Untuk menjadi pensyarah, anda perlu mengulangi suatu topik pembelajaran pada anak murid (berkali-kali mengikut sidang akademik). Bayangkan sepanjang bergelar pensyarah itu anggaran beberapa tahun ia mengajarkan perkara yang sama (bergantung seberapa lama pensyarah itu terikat dengan kursus yang dibawa). Andai adalah peperiksaan pada esok hari yang dilaksanakan secara mengejut pun sudah tentu mampu skor! Namun, dalam kepentingan lain menjadi seorang pensyarah itu adalah meneroka ilmu baharu juga. Iaitu dengan mengali lubang pengetahuan yang tidak pernah digali oleh orang lain lagi. Oleh itu, hendak menjadi seorang pensyarah, tidak seharusnya lekas layu dalam menuntut ilmu. Jika kita berkeinginan terhadap sesuatu perkara itu, kita akan sentiasa mencari pelbagai jalan untuk mencapainya.

Lantas itu perlu adanya sebuah renungan dan muhasabah terhadap diri bahawa pengetahuan kita masih cetek manakala pensyarah yang mengajar sudah lama pun menguasai suatu ilmu pengetahuan itu (sudah tentu ia sudah bergelar mahir). Perlu ada kerendahan diri apabila menuntut ilmu daripada guru yang mengajar kita. Meskipun kadangkala ada khilaf dalam penyampaian mereka, tidaklah menjatuhkan pun ilmu pengetahuan mereka dan tidak pula jatuh hormat kita pada mereka.

Mengulangi juga asbab penambahan pengetahuan baru
Apabila saya mengulangi suatu topik itu, pasti saya akan temui suatu ilmu baharu yang belum saya pelajari sebelum ini. Terlepas mata dalam membaca. Padahal dalam tajuk yang sama sahaja. Sesungguhnya ilmu itu sangat luasnya. Dan pada hakikatnya kita tidak pernah pun akan memahami ilmu alam ini secara menyeluruh. Pasti ada hadnya yang bila difikirkan akan membawa kepada matinya akal. Pernah juga terfikir, mengapa perlu kita meneroka alam ini sedangkan pada akhirnya kita tidak pernah memahami pun bagaimana alam ini berfungsi? Hakikatnya, melalui fenomena-fenomena alam inilah yang membuka mata kita tentang kebesaran Allah. Bagaimana suatu sistem alam yang kompleks ini sungguh seimbang? Ia mematuhi suatu hukum dan suatu hukum yang lain, yang mana umumnya hukum alam. Hukum alam yang tunduk kepada Allah, maka Allah berkehendak untuk melakukan apa sahaja pada alam ini.

Hakikatnya andai kita sedar bahawa kita tidaklah tahu banyak benda pun lagi, sudah tentu mengulang suatu ilmu itu tidak perlu bersebab. Banyak juga ulama/ilmuwan islam dahulu yang banyak mengulang hafalannya. Mengapa tidak pula adanya kita?

- hh (30/8/2023)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan