Isnin, Ogos 21, 2023

Penjajahan literasi, pengongkongan minda kritis masyarakat

———

Oleh hh (Isnin, Ogos 21, 2023)

Gambar penulis sedang merenung buku di
Perpustakaan Mini Pusat Pengajian Sains Fizik USM, 10 Mei 2023.

Baru-baru ini berlakulah rampasan buku-buku yang dijual Toko Buku Rakyat oleh KDN. Yang kerap sekali dilabelkan sebagai "Polis Pemikir". Diantara buku yang diambil ialah Marx Sang Pendidik Revolusioner dan Koleksi Puisi Masturbasi. Menjadi kebingungan saya, mengapa buku-buku ini diambil tanpa pampasannya? Diambil begitu percuma seakan tiada pemiliknya. Apakah hanya disebabkan tercatatnya "Marx" ataupun "Masturbasi" pada kulit buku menjadi indikasi utama dalam menganggap suatu buku itu "ekstrem" ataupun membawa idea merbahaya dalam rampasan ini? Serbuan terhadap kedai buku serta tindakan KDN terhadap rampasan buku dan pengharaman buku tiadalah bezanya seperti tindakan kolot institusi dulu kala. Walhal pada masa kini, kebodohanlah yang menjadikan seseorang itu ekstrem. Demikianlah ini, saya memperlihatkan bahawa kian terbenamlah sebuah identiti negara "berdemokrasi" kerana mengongkong rakyatnya dari menambah kemajuan hidup serta minda intelektual yang lebih kritis (hh, 21/8/2023).

Masuk akal kata saudara Benz Ali. Orang jadi ekstrem bukan sebab buku tetapi orang jadi ekstrem sebab tidak membaca buku! Benda ini sangat terpakai dengan konteks sekarang, kalau nak diberikan contoh takut segelintir orang terasa hati pula nanti.

Pemikiran yang sempit adalah asbab daripada kurangnya melihat sudut atau perspektif yang berbeza. Bila kita cenderung untuk selektif terhadap sesuatu misalnya dalam pemilihan medan ceramah mahupun pembacaan, kita akan cenderung untuk berpolar ke arah yang dipilih itu. Sebaliknya, jika kita meluaskan pembacaan kita dengan kepelbagaian sumber dan sudut pandang (kiri mahupun kanan) - dengan kelapangan dada. Ia tidak akan memberikan kita kesan signifikan untuk sekadar menjadi pengikut buta - yang rata-rata jahil dan ekstrem, tetapi lebih proaktif dalam kebergantungan terhadap diri sendiri. Kita meletakkan kedudukan sendiri, ke mana kita berdiri dalam suatu pendirian. Tidak mengikut trend atau pengaruh polar yang menebal. Allah SWT berfirman dalam surah az-Zumar:18 yang bermaksud

"Golongan yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut apa yang terbaiknya; mereka itulah orang-orang yang diberikan hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna."

Manusia yang berakal sempurna dan beroleh petunjuk daripada Allah SWT itu ialah manusia yang memilih "qaul" (perkataan) yang terbaik. Seseorang tidak akan menemui pandangan yang terbaik tanpa membuka dirinya untuk mendengar kepelbagaian pandangan terlebih dahulu.

- hh (19/8/2023)



Merujuk:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan