Khamis, Ogos 24, 2023

Bila saya menulis ini, saya akan mengingati mati.

———

Oleh hh (Khamis, Ogos 24, 2023)

Bilik penulis pernah diserbu peminat ketika
beliau sedang menulis blog, 9 Feb 2023.

Tidak ada penulisan di dunia ini yang tidak ingin dibaca. Sehendaknya tujuan di sebalik penulisan adalah untuk dibaca, meskipun hanya untuk dirinya sahaja. Namun, alamatnya menulis itu boleh datang dari niat yang berbeza. Jika baik niatnya itu, baik juga penulisannya. Begitu juga sebaliknya. Demikian beruntunglah orang-orang yang menulis dengan penuh hikmah dan bijaksana. Hikmah yang mereka bawa di dunia ini akan menghasilkan untung di 'sana' kelak. Ketika saya menulis perihal ini, kematian akan sentiasa melintasi fikiran saya. Tidak ada harta yang saya wariskan untuk umat ini melainkan hanya beberapa catatan picisan. Oleh kerana itu, saya memikirkan bahawa ada seberapa untung juga kita berada di zaman ini kerana memiliki kemudahan untuk kita berkongsi penulisan kita dengan misalnya melalui media sosial walau banyak juga mehnahnya. Sebagaimana seseorang individu itu pun, tidak ternama, tidak mempunyai anugerah, jika membawa sebuah warkah penulisan yang bermanfaat maka tinggi pula darjatnya itu di sisi Allah SWT.

Orang seperti saya tidak memiliki kekuatan untuk melakukan amal ibadah dengan tekun terutamanya tanpa pertolongan Allah SWT. Lantas itu, saya banyak menghabiskan waktu dalam penulisan dan pemikiran yang Tuhan anugerahkan, dengan harapan memberikan manfaat pada umat. Sesungguhnya, hidup ini tidak hanya dinilai berdasarkan hikmah yang didapat, tetapi juga tentang nilai yang diberi.

Penulisan dan pembacaan adalah cara untuk kita membuahkan penyelesaian dalam hidup tatkala menghadapi berbagai isu, baik masa kini mahupun masa lalu. Itulah seruan Tuhan, "Iqra!" (Bacalah!). Apakah diselesaikan atau tidak itu tergantung pada diri masing-masing yang ingin mengubah nasibnya ataupun tidak. Sesungguhnya, Allah SWT tidak akan mengubah nasib suatu kaum sehingga mereka mengubah diri mereka sendiri.

Sebuah idea yang tidak digerakkan hanyalah kekal sebagai sebuah idea semata. Namun, sekiranya penulisannya itu membawa manfaat bahkan mampu mengubah masyarakat ke arah lebih baik, orang-orang seperti itu akan  mendapatkan keberuntungan di akhirat. Sekalipun dampaknya hanya sedikit! Seperti titisan nila yang tumpah mampu mengubah sifat susu seluruhnya.

Akan sampai suatu masa nanti, saya akan pergi. Maka, sampai masa kesunyianlah penulisan-penulisan di blog ini tanpa kehadiran penulisnya lagi. Benar saya berharap bahawa pembacalah yang akan menjadi peneman setianya nanti. Tidak ada harapan yang lebih besar bagi saya selain memberikan manfaat pada orang walau hanya seorang. Dan seorang itu sudah cukup berharga jika ia menghargai seluruhnya. Oleh demikian, saya mengucapkan terima kasih buat pembaca setia blog ini, termasuk yang membaca dalam diam. Semoga blog ini akan belayar lebih jauh dalam ombak dan denai kehidupan. Inilah catatan penaku yang berusaha meraih kesederhanaan dalam kehidupan.

- hh (Sepang, 24/8/2023).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan