Jumaat, Ogos 25, 2023

ENGKAU TELAH MERDEKA!

———

Oleh hh (Jumaat, Ogos 25, 2023)


Aku hanyalah kanak tersisih,
Abjad kubaca di papan tanda,
Angka kukira di wang ringgit,
Bunyi kudengar disisir jalan.

Aku sebahagian dari hiasan kota,
Kulihat kaki-kaki bangsawan berjalan.
Berjabat tangan; Senyumnya merdeka.
Pahit kopi; Manis rotinya mereka telan.

Aku juga seorang pemikir miskin.
Kadang ilham Tuhan dapat kupersoalkan.
Apa aku sekadar mayat yang dibiarkan?
Atau jiwa-jiwa mereka sebenarnya telah mati?

Mungkin aku masih hidup; berhamba.
Aku berfikir, maka aku ada.
Sekadar tidak diikat; dibayar.
Aku percuma, nilaiku pada gambar.

Seorang lelaki berhenti.
Pelawaannya sekeping kertas.
Oh, mungkin ini rasanya bebas.
Sebaris tajuk, tiga perkataan yang telah kau baca.

- hh (7:58AM, 25/8/2023)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan