Jumaat, Ogos 18, 2023

Fikr Subuh: Pembacaan yang tertumpu pada alurnya

———

Oleh hh (Jumaat, Ogos 18, 2023)

Jaringan internet kini telah menjadi suatu ladang ilmu yang terus berkembang seiring dengan kemajuan penemuan dan isu-isu semasa. Jika dilihat melalui lensa optimis, pelbagai ilmu pengetahuan dapat diakses melalui pembacaan artikel-artikel yang disampaikan melalui media sosial atau dari sumber lain, yang merupakan medium penyampaiannya. Namun demikian, dalam pemesatan ini dan perjalanan kita untuk menjadi insan yang memberi manfaat, tidaklah sebenarnya menjadi keperluan untuk memiliki pengetahuan mendalam terhadap setiap aspek.

Amat penting bagi setiap individu untuk memiliki kecekapan dalam mengurus ilmu pengetahuan. Walaupun bunyinya sedikit aneh, kenapa perlu ada pengurusan dalam hal ilmu pengetahuan? Pengurusan dalam konteks ini tidak bermaksud membuang air yang keruh dan ambil yang jernih. Sebaliknya, bagi mencapai individu yang betul-betul arif dan bermanfaat, di mana ilmu pengetahuannya telah dipilih dengan teliti daripada pelbagai sumber yang berkaitan dan tidaklah pula membebankan diri dengan pengetahuan lain yang belum menentukan bahawa ia mampu memberi manfaat pula pada orang sekelilingnya.

Seperti air yang jernih mengalir dalam sungai yang tenang, begitu juga ilmu yang telah dikelola dengan baik akan membawa manfaat kepada diri sendiri dan masyarakat. Dengan mengurus ilmu pengetahuan, seseorang dapat memberi tumpuan yang khusus pada alurnya (minat dan bidangnya) dan menyelami pembacaan-pembacaan yang memberikan sumbangan sebenar kepada perkembangan diri dan kemajuan masyarakat.

- hh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan