Selasa, Ogos 22, 2023

Siri I: Merdekakan fikiran terpenjara, hubaya penjajahan minda

———

Oleh hh (Selasa, Ogos 22, 2023)

Kemerdekaan fikiran –kebebasan manusia menurut fitrah
Kemerdekaan; kebebasan manusia menurut fitrahnya, manusia itu lahiriah sudah merdeka luaran (fizikal) dan merdeka dalaman (emosi, mental, spiritual). Umar bin al-Khattab pernah mengungkapkan, "Sejak bila kamu memperhambakan manusia, sedangkan ibu mereka melahirkan mereka dalam keadaan merdeka?". Sebagaimana bayi yang baru dilahirkan ke alam dunia itu bersih dari segala dosa, baik dosa antara sesama mahupun dosa kepada pencipta-Nya, begitu jugalah fikirannya yang bebas daripada hal yang buruknya. Menempuhi kehidupan di dunia ini diibaratkan seakan menempuhi jalan yang berduri. Dunia ini adalah tempat ujian. Daripada kesucian akal fikiran seorang insan, lahirnya di dunia ini harus dipelihara fikirannya agar kekal merdeka. Merdeka daripada tersusuk –'duri-duri' yang bertentangan dengan perintah dan larangan Allah SWT. Menurut Ustaz Juoi, fikiran yang merdeka ialah fikiran yang terikat dengan akidah, syariat, dan nilai akhlak. Dalam surah Al-Insan, ayat ke-2 Allah SWT menjelaskan,

"Sesungguhnya Kami menjadikan insan daripada benih yang bercampur serta Kami mengujinya. Kami berikan kepadanya pendengaran dan penglihatan."

Allah SWT memberi kemampuan mendengar, melihat sebagai asasnya untuk berfikir. Asasnya berfikir adalah zikir. Zikir merujuk kepada tiga makna asas iaitu menyebut, mengingat dan memuji (al-Shirazi, 2001).  Menurut ahli bahasa pula, ejaan zikir dan al-Dhikr membawa maksud suatu perbuatan mengingati, memuji dan berdoa kepada Allah SWT yang dilakukan secara berulang-ulang. Akal fikiran yang diasaskan oleh zikir, akan membawa pemikiran yang mengakui kewujudan Allah SWT (bertauhid) beserta merasai akan keagungan-Nya. Fikiran yang jernih hanya dapat dihasilkan oleh jiwa yang bersih. Mencapai jiwa yang bersih adalah melaksanakan amal ibadah yang baik.

Dalam surah Ali 'Imran ayat 190 hingga ayat 191, Allah SWT memuji mereka yang suka berfikir dan berzikir; menggelar mereka sebagai Ulul Albab. Mereka adalah yang mempunyai akal yang sempurna dan akal fikiran yang merdeka (bersih). Akal yang sempurna itu adalah dari segi cara ia berfikir dan menilai sesuatu perkara adalah betul berpandukan kepada agama (Imam Ibnu Kathir, Kitab Tafsir Al-Quran Al-Azim). Allah menjelaskan golongan Ulul Albab ini,

"Mereka berzikir (mengingati Allah) ketika berdiri, duduk, dan berbaring, dan mereka berfikir tentang kejadian langit dan bumi."

Lahirnya manusia ke dunia ini bersebab, yakni untuk beribadah kepada Allah SWT. Tiada kekuasaan satu-satu manusia itu memilih warna kulitnya, bangsanya, atau agamanya. Manusia yang merdeka fikiran dari azalinya sehinggalah di hujung akal itu pasti menemui pangkal agamanya (kebenaran). Fikiran yang merdeka sentiasa terarah kepada kebenaran dan kebaikan. Oleh hal demikian para rasul tidak pernah memaksa umat mempercayai syariat yang mereka bawa. Sebaliknya, para rasul itu membawa umat mereka kepada kebenaran dengan menyuruh mereka berfikir.

Misalnya umat Nabi Ibrahim AS adalah penyembah-penyembah patung berhala. Apabila Nabi Ibrahim AS menghancurkan keseluruhan patung berhala dengan meninggalkan satu patung berhala paling besar di dalam rumah pemujaan, terkejut benarlah masyarakat di situ apabila kembali. Mereka mengesyaki Nabi Ibrahim AS yang melakukan perbuatan itu. Justeru itulah baginda terus ditangkap. Nabi Ibrahim AS menafikan perbuatan itu, dan menyatakan bahawa patung besarlah yang melakukannya. Baginda bukanlah menyakini bahawa patung-patung itu mampu berkata-kata, sebaliknya baginda mahu mengajak kaum baginda untuk berfikir. Demikianlah, tuntutan Nabi Ibrahim AS ke atas umatnya, meminta berhala-berhala tersebut memberikan jawapan yang diperlukan.

Fikir mereka dengan baiknya, sekirannya benar patung berhala tersebut Tuhan, manakan ia pecah dan jatuh tersungkur, apatah lagi tidak mampu berkata-kata? Terjentiklah minda mereka (hanya untuk sejenak), sememangnya tidak masuk akal. Namun, disebabkan hawa nafsu dan kesombongan yang menjajah akal fikiran mereka, terhentilah hidayahnya sampai di situ sahaja. Kaum Nabi Ibrahim AS pun terus berada dalam kesesatan. Begitu besarlah kemurkaan Allah SWT adalah apabila tidak sekalipun dijentik dalam hati mereka untuk diberi petunjuk. Begitulah, mereka, golongan yang sudah terpenjara pemikirannya oleh kehendak nafsu yang jahat dan kotor. Tidak merdekalah fikiran mereka! (Kisah tentang Nabi Ibrahim AS ini dapat kita baca dalam Al-Quran, iaitu dalam surah Al-Anbiyak, ayat 51 hingga ayat 70).

Hal yang sama berlaku pada Raja Namrud yang mengakui bahawa dirinya Tuhan. Sehinggalah Nabi Ibrahim AS mengajaknya untuk berfikir. Nabi Ibrahim AS berkata,

"Allah, Tuhanku, Dia berkuasa menyebabkan matahari  terbit dari sebelah timur. Jikalau kuasa kamu sehebat itu, sila jadikan matahari itu terbit dari sebelah barat."

Terdiam Namrud kerana tidak mampu menjawab hujah baginda. Terjentik akan diamnya itu apabila sedarlah bahawa ia bukanlah Tuhan! Sekali lagi, terpenjara juga pemikirannya kerana terbelenggu oleh kehendak nafsu dan kesombongannya. Tidaklah pula selanjutnya ia hendak berfikir perihal Allah SWT. Matinya Namrud dalam kesesatan. (Sikap Namrud ini diceritakan dalam surah Al-Baqarah, ayat 258).

Fikiran yang merdeka, fikiran yang mampu mengawal hawa nafsunya, sehinggakan setiap apa yang difikirkan itu menzahirkan diri kepada kebenaran dan kebaikan.

Fikiran terpenjara –memaknai pemikiran yang sempit
Seringlah kita melihat bahawa orang dipenjarakan disebalik jeriji besi akibat dihukum oleh undang-undang ketetapan dunia yang disebabkan ia mengingkari atau tidak pula sehaluan perilakunya terhadap apa yang sudah ditetapkan dalam undang-undang ketamadunannya itu. Namun ironinya lebih ramai orang yang bebas jasadnya namun fikirannya sendiri terpenjara!

Dalam dunia yang pascamodenisme ini, hampir seluruhnya dianggap sebagai kebenaran. Hilang indikasinya dalam perbezaan itu. Menurut ahli falsafat moden, kebenaran adalah relatif, bergantung pada perspektif individu itu sendiri. Misalnya, setiap penganut sesuatu kepercayaan atau keyakinan merasa bahawa apa yang fahami demikianlah yang benar. Lahirnya bayi dengan persekitaran kepercayaan Kristian, maka lebih berdirinya ia dengan kebenaran kristian. Bagi lahirnya dia dalam persekitaran pemeluk agama Buddha, maka cenderung ia mengatakan buddhalah yang kepercayaan sebenar. Pemeluk agama Islam, maka sewajibnya ia berdiri dengan keimanan dan kebenaran Islam dan bukan sekadar pada kad pengenalan. Sehingga terwujud pulalah sebuah ideologi agama pluralisme. Tidak lari juga mereka yang bertuhankan sains, menolak secara terus wahyu dan kewujudan Tuhan. Apatah lagi menegakkan ideologi dan pemikiran sonsang yang terus terang membawa kebinasaan kepada umat manusia (selanjutnya dalam penjajahan fikiran). Berlakunya kecelaruan dalam kebenaran kerana fikiran terpenjara yang menebal dalam masyarakat. Semua orang hendak berdiri dengan pendapat dan kebenarannya sendiri, dan cenderung untuk tidak mem'buka' minda atau akal fikiran mereka.

Apa pula yang menjadikan agama Islam ini sebagai agama yang sememangnya benar dan terasing daripada kepercayaan lain? Kitab suci Al-Quran mengajak manusia kepada Islam (pengabdian diri kepada Tuhan) dan mengikut suruhannya serta menghentikan larangannya, dia masuk lebih dahulu daripada pintu akal. Kalau terdapat bantahan dan keengkaran, disuruh dahulu mereka itu berfikir, mempergunakan akalnya yang suci bersih (merdeka). Akal tidak mungkin bertentangan dengan dalil Al-Quran dan As Sunnah. Inilah yang diyakini oleh Ahlus Sunnah wal Jama’ah iaitu dalil akal tidak mungkin bertentangan dengan dalil Al-Qur’an dan As-Sunnah yang sahih sama sekali. Maka tidaklah tepat jika seseorang mengatakan bahawa logik (dalil akal) bertentangan dengan dalil syar’i. Akal itu umpama mata. Dengan mata, terlihatlah kita terhadap sesuatu itu. Tetapi tanpa cahaya, manakan kita mampu melihat sesuatu itu dengan 'jelas'? Jika tidak ada cahaya wahyu, mustahil sangatlah akal hendak melihat dan mengetahui sesuatu. Demikianlah agama Islam amat menghormati akal, dengan meletakkan akal sesuai pada tempatnya.

Setelah benar kedudukan akalnya, tidak pulalah terjadi misalnya, mempertuhankan sains daripada wahyu. Di mana letak logik akalnya alam ini datang daripada kekosongan. Sesuatu tidak boleh datang daripada ketiadaan; kekosongan; empagas. Untuk sesuatu itu wujud, seharusnya ia datang daripada sesuatu yang sudah selamanya wujud. Sekiranya engkau lihat sesi-sesi perdebatan agama-sains, banyaknya berpegang bahawa sains sebagai Tuhan itu jahil; sempit pemikirannya. Mungkin ini jugalah apa yang diperkatakan oleh guru saya, bodoh sombongnya.

Speakers' Corner di Hyde Park, London.

Berpuluh-puluhlah perdebatan agama sudah saya mempertontonkan yang berlaku di Speakers' Corner melalui medium YouTube. Mereka (orang bukan Islam) yang lebih terbuka minda, dalam konteks bahawa membebaskan akal fikiran mereka daripada terpenjara (sebarang doktrin atau kepincangan dalam kepercayaan atau berat sebelah terhadap pola pemikirannya) dan hanya meletakkan akal fikiran yang bersih lebih mudah menerima hujah dan berlapang dada apabila membincangkan atau memperdebatkan agama berbanding mereka yang terpenjara akal fikirannya. Tidak perlulah ditafsirkan apa yang mereka hujahkan, lihatlah pada penerimaan atau etika (akhlak) mereka sahaja dalam berbahas. Akhlak kita itu mengambarkan bagaimana pemikiran kita. Mereka yang terpenjara fikirannya, sukar untuk menerima pendapat orang lain, tergopoh-gapah menegakkan kebenaran dakyahnya walaupun apa yang mereka tegakkan itu sudah terzahir kepincangan atau tidak benar; lemah hujah. Dilihat berbezalah dengan golongan bukan Islam namun bersih akalnya.

Mereka yang sehendaknya memperjuangkan Islam, sekalipun dalam medan perdebatan agama perlu mempunyai minda yang merdeka serta keyakinan (Iman) yang tinggi. Begitu jugalah para ulama dan pejuang islam yang terdahulu yang mempunyai fikiran yang merdeka. Bahkan sekalipun jasad mereka di penjara oleh seterunya, ia tidak sesekali dapat memenjarakan fikiran mereka. Hal ini boleh dilihat apabila Ulama' seperti Buya HAMKA menulis kitab tafsir al-Qurannya (Al-Azhar) semasa berada di dalam penjara. Dipenjara Buya HAMKA lebih dua tahun oleh Presiden Soekarno. Selain itu, Syed Quth menghasilkan Fil Zhilal al-Quran ketika dipenjarakan oleh rejim Abdul Naseer. Justeru, sering terjadi bahawa memenjarakan seseorang itu bukanlah menjadi asbab kesempitan fikiran, bahkan ia berlaku sebaliknya! Semakin meluaslah pemikirannya terhadap kebenaran.

Penjajahan minda –perang pemikiran terhadap manusia
Tidak berlakulah fikiran yang terpenjara tanpa dijajah pemikirannya terlebih dahulu. Sebelum ada penjajahan kolonialisme, penjajahan pemikiranlah yang sudah bertapak lamanya dahulu lagi. Pada masa kini, tidak ada nyata bahawa suatu negara itu dijajah seluruhnya oleh negara lain, tiada pula orang yang diperhambakan secara besar-besaran dalam sebuah negara itu. Banyak kezahirannya adalah merdeka sebuah negara dan orang-orangnya dari dibelenggu penjajahan. Namun, dalam kezahiranya kemerdekaan mereka itu, mindanya masih terjajah.

Kepesatan teknologi hari ini membolehkan masyarakat terdedah dengan capaian internet melalui media sosial dan artikel-artikel. Dalam tidak sedar akal, tertanamlah acaman penjajahan dalam bentuk baharu. Iaitu serangan pemikiran secara halus menerusi media arus perdana. Cabaran pada zaman sekarang bukanlah terletak pada kesusahan fizikal yang dialami seperti generasi-generasi yang terdahulu. Setelah kau membacakan catatan ini, sedarlah bahawa cabaran ini tidaklah kurang hebatnya dengan generasi lampau. Menurut Ustaz Hasrizal, cabaran pada zaman kini ialah pada fikiran dan perasaan. Abad ini, lebih terus saya katakan, pascamodenisme ini. Fikiran kita kian dicabar oleh idea-idea ekstrem yang tidak pernah menganggu atau mempersoalkan perihal keagamaan seperti generasi terdahulu. Dalam jangka masa yang panjang ini, sudah tentu musuh Islam sehendaknya sudah merancang sebuah strategi percaturan yang mampu menggugat kepercayaan orang Islam terhadap agamanya. Walaupun ia mudah disangkal atau diruntuhkan, namun ia akan menjadi kesan yang amat besar pada orang yang hilangnya pedoman dalam agama. Inilah yang dikatakan al-ghazwul al-fikri; suatu bentuk penyerangan penjajahan fikiran pada umat Islam. Kerana apabila sudah terjajah mindanya, terjajah jugalah jasadnya. Apabila telah berpanjanganlah penjajahan fikiran ini maka berlalailah mereka dalam keadaan  tidak sedar akal. Cara polar fikir dan buah fikiran mereka tidak lagi bertunjangkan pedoman agama, sebaliknya dikawal oleh musuh Islam. Seterusnya, terpenjara pula mindanya. Nauzubillahuminzalik. Dengan itu, berhati-hatilah dengan setiap pertuturan, perbuatan atau tindakan yang mereka (musuh, terutamanya terhadap agama Islam) usahakan.

Sentiasalah membentengi dengan kemerdekaan minda beserta pandu agama kerana kemerdekaan sebenar adalah kemerdekaan dalaman yang dipupuk menerusi pembangunan jati diri yang dibentuk dengan empat aspek utama iaitu agama, akhlak, pendidikan dan bahasa. Pasti agamalah signifikan besarnya kerana dengan agamalah -jiwa dan pemikiran manusia itu akan mencapai kemerdekaan sebenar. Seperti yang diungkapkan oleh pendeta Za'ba, bahawa ciri konsep merdeka adalah sebagai berubah daripada segala perbuatan dan kepercayaan yang bodoh, mematikan akal dan menyekat kemajuan kepada perbuatan dan kepercayaan yang cerdik, membebaskan fikiran dan menggalakkan kemajuan. Seperti kisah Ashabul Kahfi bahawa mereka berjaya untuk memerdekakan akal fikiran mereka daripada diserang atau dijajah oleh masyarakat pada waktu itu yang berlaku syirik kepada Allah SWT (tidak tunduk kepada kekuasaan selain Allah) dan menolak sebarang pendustaan terhadap Allah. Demikianlah sudah terpenjara fikirannya. Dalam surah Al- Kahfi ayat ke-13 Allah SWT berfirman yang bermaksud,

"Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda yang beriman dengan Tuhan mereka; dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka."

Allah SWT juga menjelaskan bahawa Ashabul Kahfi ini terdiri daripada sekumpulan anak muda telah memerdekakan akal fikiran dengan panduan ke jalan kebenaran serta bimbingan dan petunjukNya.

- hh

Sumber Rujuk:
[1] Falsafah Hidup - HAMKA
[2] Konsep Zikir Menurut Hadith Bersumberkan al-Kutub al-Sittah - Mohammad Fahmi Abdul Hamida, shak Suliamana
[3] Inilah Kemerdekaan Hakiki! - Ustaz Pahrol Mohamad Juoi
[4] Ketika akal bertentangan dengan wahyu - JIPS Kelantan
[5] Sisi Berakhlak yang Hilang - Ustaz Hasrizal

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan