Jumaat, Ogos 18, 2023

Ku temui hikmah dalam nasi bubur

———

Oleh hh (Jumaat, Ogos 18, 2023)


Panggilan azan subuh pun belum dilaungkan lagi; Ufuk langit belum melahirkan mentari, namun kaki sudah berdiri berjejak bumi. Ya, bangunnya bersebab. Perlu balik semula ke kampus pulau. Ada seberapa urusan lagi yang belum selesai - peperiksaan akhir. Masa penerbangan diambil awal pagi. Bersiap dan bersarapan di Nilai dengan ibu abah. Cuma saat itu, perut banyak ragam, banyak pula fiilnya. Jadi bungkus sahajalah bubur dengan karipap. Penting bubur tu ada telur asin atau kicap asin atau kacang soya asin. Jika tidak, buburnya rasa tidak lengkap. Sewaktu saya kecil, buburnya diisi dengan susu pekat, kini buburnya diisi dengan asin. Mungkin diri memang tidak biasa merasa tawarnya nasi bubur. Lusa sudah mula peperiksaan, apa yang dibaca pun tidak berapa faham. Bertambah tawarlah hidup. Namun di sini keberadaan saya, lapangan terbang KLIA 2, dengan tenang saya buka bekas nasi bubur.

Suapan bubur pertama,
hakikatnya diri rasa keserabutan, apa pun belum bersedia. Kita tidak mampu diam, walau cuba ketip mulut sekalipun. Suara hati akan terus berkata-kata. Bahkan suara yang tidak mampu menipu diri sendiri! Selalu saya ingatkan pada diri bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran itu disertai kemudahan. Sesungguhnya, tiap-tiap kesukaran itu disertai kemudahan. Bila kita menerima hakikat apa yang mendatang, sekurangnya kita lebih bersedia. Sekiranya kita rasa tidak mampu sekalipun, kita sudah tahu akan ada kemudahan yang Allah SWT beri. Dengan keyakinan, membuatkan kita lebih kuat untuk menempuh cabaran dan dugaan hidup.

Suapan bubur kedua,
hidup ini adalah sebab - akibat. Apa yang berlaku pasti ada sebabnya. Suatu masa nanti, bubur ini akan sejuk jika dibiar lama. Mahu atau tidak, alam terpaksa melaksanakannya bagi mencapai keseimbangan terma (thermal equilibrium) diantara bubur dengan suhu persekitaran. Perlihatkan tidak? Sebab - akibat.

Sekali lagi, saya mengungkit penyesalan kerana tidak mengulangkaji pelajaran untuk peperiksaan lusa yang akan datang. Paling teruk akibatnya, perlu ulang subjek kerana tidak lulus. Salah satu sebab adalah di atas, sebaliknya banyak lagi sebab yang berlaku. Namun, sedar atau tidak, tanpa asbab kesedaran ini. Mungkin kita tidak merasai akibat untuk bangkit semula.

Suapan bubur ketiga,
ketakwaan adalah kunci kepada pintu kebaikan. Tanpa ketakwaan (sedar dan sedar akan Tuhan), kita tidak mungkin mampu membezakan hal yang baik dan buruk. Sekalipun itu, pada masa kini, sungguh sukar menentukan ini semua. Kadangkala sesuatu perbuatan itu tampak baik dan cantik, hakikatnya perbuatan itu membawa mudarat dan keburukan. Penormalisasian terhadap dosa maksiat telah mengaburi mata kita semua. Daripada Malik, sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda:

"Aku tinggalkan kepada kalian dua perkara yang kalian tidak akan tersesat selamanya selama berpegang teguh dengan keduanya iaitu Kitabullah dan Sunnah Nabi"

(Muwatta’ Malik No: 1661 Dar Ihya Ulum Arabiyyah)

Jangan kita lupa bahawa Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW merupakan dua pusaka peninggalan yang wajib diamalkan dan dijadikan pedoman kehidupan kita. Sekiranya kita menjaga dua perkara ini berserta panduan daripada Ulama', pasti kita tidak akan berada dalam kesesatan bahkan 'sedar' dalam membezakan hak dan batil.

- hh (Waktu lalu)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan