Rabu, Ogos 23, 2023

Kedudukan kita berdiri dalam hierarki Jemaah dan Ummah

———

Oleh hh (Rabu, Ogos 23, 2023)

Di manakah letak kedudukan kita dalam Jemaah dan Ummah?
Di manakah letak kedudukan kita dalam Jemaah dan Ummah?

Perlulah kalian tanya pada diri sendiri, "di manakah letaknya saya dalam kerangka Jemaah dan Ummah ini?" Jika dirinya hanya berteguh pada Jemaah, maka tergadailah Ummah kerana tidak memperoleh amar makrufnya; dakwah agamanya. Jika kita hanya berdiri di atas Ummah dan menolak konsep Jemaah, maka malanglah hidup kita. Bagaikan biri-biri yang terasing dari kumpulannya, jika sesatnya ia manakan hendak mencari jalan pulang?

Konsep Berjemaah Sebagai Sunnahtullah
Sendirian itu sunyi, lantas Adam memerlukan kepada Hawwa. Sekumpulan itu sukar, lantas manusia berkumpul-kumpulan dan saling bertukar hasil untuk memenuhi keperluan hidup masing-masing. Kumpulan nelayan perlukan kumpulan petani. Bahkan kedua-dua kumpulan itu perlu pula kepada kumpulan penternak. Cukuplah satu pinggan hidangan yang memenuhi keperluan perut sendiri. Demikianlah, keperluannya satu kumpulan dengan yang lain dalam saling membantu mengisi keperluan sesama kita.

Islam itu agama fitrah, meletakkan konsep berjemaah itu sebagai kerangka teras ajarannya. Peranan manusia sebagai khalifah adalah untuk mengimarahkan hablun minannas. Manakala kita sebagai hamba Allah, Islam mengajar kita menegakkan ibadah dan syiar agama-Nya secara berjemaah. Kita dituntut solat berjemaah, hidup bermasyarakat. Ini berlaku secara harmoni, kerana ia adalah fitrah manusia.

Maka, setiap individu ada tuntutannya dalam jemaah, begitu juga ummah, mengabaikan salah satunya alamatnya seakan tidak lengkap atau tidak sempurnalah perjuangannya. Maka ada keperluan mengapa isu ini harus ditekankan kerana tidak semua orang menyedari akan kedudukkannya dalam kerangka jemaah dan ummah. Kadangkala ada sesetengah orang lebih menekan ke dalam jemaah sehingga mengabaikan keperluannya dalam tuntutan ummah. Ada pula sesetengah orang lebih menjurus kepada tuntutan ummah sehingga mengabaikan keperluannya berada dalam jemaah. Perkara ini akan mengganggu gerak kerja dan menjadi isu yang berpanjangan.

Pentingnya Tidak Bersifat Taasub di antara Jemaah dan Ummah
Setelah kita bertetapanlah diantaranya itu. Janganlah kita bersifat Taasub pula. Kerana kelak yang dipersalahkan bukanlah SIKAP dan PEMIKIRAN TAASUB itu sendiri, tetapi konsep berkumpulan dan berjemaah yang akan menjadi mangsa peluru sesat dalam kalangan masyarakat sekeliling kita. Oleh sebab itu konsep Jemaah sangat kurang diraikan dalam kalangan institusi pengajian tinggi (IPT) sekarang, sehingga memberi larangan kepada badan-badan persatuan hendak melakukan usrah atau amal jamie'. Sesetengah daripada mereka, berpandangan bahawa jemaah islam di kampus ini akan membawa kepada idea-idea yang ekstrem/tidak sehaluan serta progresif yang berkebarangkalian mencabar dasar-dasar pentadbiran universiti. Ironinya, Jemaah Islam sendirilah yang membawa kepada pembangunan Islam di negara ini. Misalnya IRC, JIM, ISMA, HALUAN mahupun IKRAM. Bahkan, berjemaah itu bukan sahaja tuntutan syariat, malah ia sebenarnya adalah Sunnahtullah. Allah SWT telah menetapkan fitrah manusia yang berhajatkan kepada hidup berkumpulan.

Sikap Terlalu Renggang atau Bermusuhan di antara Kumpulan/Jemaah
Lemahnya badan-badan Islam di kampus kita hari ini adalah kerana tidak ada ukhuwah Islamiyyah antara satu dengan lain. Kita terlalu mengutamakan ideologi jemaah persatuan sendiri sehingga mengabaikan tuntutan penyatuan Ummah di dalam rangka kampus. Sikap terlalu renggang atau bermusuhan di antara kumpulan/jemaah Islam hanya membawa kepada pertelingkahan (kegeseran). Malah kadangkala badan persatuan Islam inilah yang akan menerima padah sehingga menjadi seperti Pak Pandir yang menang bersorak, tetapi kampungnya tergadai. Maka dilihatlah badan-badan persatuan Islam tumbang di kampus-kampus, dan berleluasalah maksiat dan hedonisme sebagai budaya kampus hari ini. Tiada lagi amar makruf dan nahi mungkar, hasil kesalahan sendiri yang mempertaruhkan kampung, semata-mata hendak memenangkan ayam laga masing-masing.

Hakikat Tabiat Jalan Dakwah & Kritikan Didengar ada, Dipakai tidak
Jika di dalam soal kehidupan dan keperluannya, manusia hidup secara berjemaah, maka apatah lagi untuk urusan-urusan menegakkan agama Allah. Para pimpinan yang saya kasihi sekalian, tujuan dakwah bukan sahaja dituntut melaksanakan perkara-perkara yang baik, malah kita juga diperintahkan oleh Allah supaya menjauhi larangan-Nya. Apabila kita bertanggungjawab terhadap dakwah, maka kita perlu akur kepada tabiat jalan dakwah itu, persoalannya, bagaimana itu tabiat jalan dakwah? Firman Allah SWT di dalam al-Quran surah Luqman (31) ayat 17,

يَـٰبُنَىَّ أَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ وَأْمُرْ بِٱلْمَعْرُوفِ وَٱنْهَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَٱصْبِرْ عَلَىٰ مَآ أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ ٱلْأُمُورِ

yang bermaksud,

"Wahai Anak Kesayanganku, dirikanlah solat, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya."

Melalui firman Allah ini, dapat kita renung bahawa mehnah dan tribulasi itu sememangnya akan menimpa kita apabila bergerak kerja dalam dakwah. Ironinya, banyaknya diantara kita hanya berani mengungkapkan kata-kata mehnah dan tribulasi dakwah ini di dalam medan usrah/halaqah kita, namun hakikatnya berapa ramai diantara kita yang benar-benar berpijak di bumi dakwah ini. Berapa ramai diantara kita yang lantang suaranya tatkala sahabat-sahabat kampus kita bermaksiat di hadapan mata? Berapa ramai pula diantara kita yang tidak berani menegur akan kemungkaran yang sahabat-sahabat kampus kita lakukan demi menjaga hati sahabat kita itu? Atau menjaga nama kita? Atau menjaga nama persatuan Islam ini? Maka, mana pula letaknya nama agama Islam? Benarkah kita berpijak di jalan dakwah atau sekadar kata-kata semangat mengajak berdakwah tatkala mengisi agenda dalam liqa' (perjumpaan) kita sahaja? 

Sedarlah bahawa hakikatnya diri kita orang-orang yang lemah! Kita hanya berani di media sosial, berapa banyak pula diantara kita sememangnya turun di lapangan kampus bagi menjalankan amar maaruf nahi mungkar? Sebab itu ada keperluannya kita bergerak dalam satu Jemaah, bersama-sama. Persatuan Islam ini adalah jalannya. Bukan sahaja mengajak kebaikkan namun juga mencegah kemungkaran! Berbeza orang yang berdakwah secara dalam media sosial dan bersemuka. Sedangkan Rasulullah keluar dari zon selesa untuk mengajak manusia, para sahabat merentasi padang pasir dan melewati gunung untuk bertemu dengan manusia. Mereka berbicara dengan manusia lain secara berdepan dan berhikmah. Perkara inilah yang menuntut pengorbanan. Inilah saya kira pengorbanan yang kian hilang dalam diri kita. Kerana aspek dakwah ini, bukan sekadar isinya sahaja, tetapi cara isi itu disampaikan. Rasulullah amat mementingkan keperluan Jemaah dan Ummah. Bagaimana cara baginda menyampaikan tarbiah dalam kalangan sahabat baginda, kemudian mereka menyampaikan dakwah dengan berhadapan Ummah. Tidak lengkaplah sebuah tuntutan dakwah tanpa ada pengorbanan di dalamnya.

Kepentingan Jemaah sebagai pelopor dakwah kepada Ummah
Para pimpinan yang dikasihi Allah sekalian, jangan disebabkan memberi keutamaan pada Jemaah, kita menyesakkan tuntutan Ummah dalam menyebarkan dakwah Islamiyyah. Dan jangan disebabkan keutamaan pada Ummah, sehingga kita mengadaikan tuntutan Jemaah kita sendiri. Oleh kerana dakwah mempunyai sedemikian rupa, maka ia sekali lagi memerlukan kepada manusia yang memelihara fitrah diri mereka, iaitu melakukannya secara berjemaah. Maka tanggungjawab kita untuk merancang, membuat keputusan, melaksanakannya dan teguh terhadap kesan dakwah itu, secara berjemaah. Dalam erti kata lain, keperluan dakwah melalui jemaah bukan sahaja datang dari perintah Allah, malah melakukan dakwah secara berjemaah adalah fitrah. Semua orang perlu sedar bahawa dirinya dan jemaahnya adalah sebahagian daripada Ummah. Di dalam ruangan ummahlah sepatutnya jemaah-jemaah ini berdiri bersatu padu menjalankan amar makruf nahi mungkarnya. Maka seruan saya terhadap diri sendiri dan sahabat-sahabat, dengan firman Allah SWT dalam surah Asy-Syura (42) ayat ke 13,

أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ ۚ
yang bermaksud,

"Tegakkanlah pendirian agama, dan jangan kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya."

Persatuan Islam ini adalah satu wadah dakwah Islam yang sudah lama menjadi tempat untuk kita memperkukuhkan Jemaah kita, dan luarannya juga terhadap Ummah dalam menyebarkan tuntutan dakwahnya. Bersikap adillah terhadap kedua-duanya, yakni Jemaah dan Ummah dengan baik. Berdirilah kita diantara kedua-duanya dengan adil.

Jadi persoalan saya, "di manakah kedudukan kita dalam kerangka Jemaah dan Ummah?"

- hh (Sepang, 23/8/2023)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan