Rabu, Ogos 16, 2023

Fikr Subuh: Lembah kemuraman juga membawa kepada perkembangan ilmu sains.

———

Oleh hh (Rabu, Ogos 16, 2023)

Saintis pun tidak dapat lari daripada peperangan (politik) dan kesakitan (penyakit/wabak) sepanjang penyelidikannya. Namun, dengan keberadaan yang muram ini juga telah menjadi asbab dalam perkembangan ilmu sains. Tanpa kekecewaan ini, manakan kita akan dapat manfaat yang kita rasai hari ini? Hal ini mencerminkan hubungan kompleks antara perkembangan ilmu sains dan realiti sosial. Sebab - akibat tidak semestinya datang daripada hal-hal yang optimis, kadangkala ia hadir dengan melankolik dan persimis.

Saya melihat bahawa kekecewaan dan cabaran juga menjadi pemangkin dalam perkembangan ilmu sains. Kemanusiaan apabila dalam keadaan terancam, panjang sahaja akalnya dari biasa. Bertalu-talu pulalah ilham yang ia dapat.

Apabila saya membaca buku saudara Zamir Mohyedin, berkenaan sejarah-sejarah ahli fizik. Demikianlah saya mula tampak akan coraknya. Bahawa tekanan terhadap sosial dan persekitarannya juga menjadi sumbangan besar mahupun kecil terhadap penerokaannya dalam bidang sains.

Jadi, andai suatu masa nanti, anda juga mengalami lembah terendah dalam hidup. Ambil kelebihan darinya. Ia pun juga akan menjadi pemangkin daripada hal-hal yang sangat menyakitkan dengan hasilnya sangat memuaskan suatu masa nanti.

Tanpa cabaran dan penyiksaan dalam hidup, kita hanyalah seorang yang dungu dan tidak bercambah tumbuh.

- hh

Leo DiCaprio sebagai Dr. Randall Mindy dalam filem 'Don't Look Up'. Kredit: AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan