Rabu, Ogos 16, 2023

za

———

Oleh hh (Rabu, Ogos 16, 2023)


Engkau benar menghargai sesuatu dalam pemeliharaanmu; buku pun engkau balut. Dari pemilikan kedai kepada pemilikanmu, rupa bentuknya kekal sama, bagai tiada tangan kedua mahupun ketiga setelah itu. Bukankah dikau telah berjaga berbulan lamanya? Pada halaman pertama sudah terpampang tandatangan penulis berdua, itu sudah naik pula nilai harganya. Dan akhirnya, kau beri padaku?

Entah mengapa saya berasa begitu besar nilai pemberianmu ini, tidak setanding pula dengan nilai pemberianku. Janji-janji kita bahawa kita meletakkan nilai buku dan perasaan itu cukup besar penerimaanmu maka besar jugalah penghargaanku ke atas itu. Namun, ada kesangsian pula saya terhadapnya, bahawa saya memikirkan apakah buku ini tidak cukup bermakna buat engkau? Apa dikau telah khatam buku ini sepenuhnya atau tidak begitu pentingkah buku ini terhadapmu? Atau nilai saya lebih dari ini? Pelaburanmu ini ke atas persahabatan kita begitu besar, tidak pernah saya rasa pada orang lain.

Saya katakan ini bahawa Tuhan telah memperkenankan hajat untuk memiliki buku ini yang lama berada dalam senarai putih (buku-buku yang berkehendak) saya. Namun, alamatnya ini lain. Bukan pula diri sendiri menjadi asbab makbul, tetapi si pemberi! Kerana rencana Tuhan ini begitu bermakna, maka berat juga pertimbangannya dari sekadar pemberian buku. Saya kira ia lebih dari itu.

Namun, saya juga tidak meletakkan sebarang pengharapan. Kerana pengharapan yang tidak selari dengan kenyataan itu begitu sakit rasanya. Berbalik pada makna yang engkau beri juga adalah makna yang saya beri juga. Disebabkan nilai kau begitu besar, dan saya kira makna buku ini amat berharga bagimu. Suatu masa nanti, akan saya pulang semula buku ini setelah saya membaca dan menghargai selari dengan keperluan kita. Buat si pemberi, terima kasih atas pemberian yang bermakna ini. Semoga kita terus tumbuh.

- hh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut langganan